Conscientia testis [97]
LII.
GOdts Geest getuigt met mynen geest de waerheit.
Geen zonneglans haelt by de heldre klaerheit
Van myn gewisse in deze zekerheit,
Dat al myn schat by Godt is weggeleit.
Om dat ik Hem beminne en 't eeuwigh leven
Heeft Hy my zelf die zekerheit gegeven.
't Is enkele genade, en niets van my,
O neen, myn Lief, want Gy, alleenlyk Gy,
Hebt my den wegh der Waerheit aengewezen,
Door Liefde te bewandlen zonder vreezen.
Uw Liefde heeft myn wedermin gesterkt
En in 't gemoet gevoelbaerlyk gewerkt,
Op dat het zich naer uwen wil moght buigen;
Nu strekt het my voor duizenden getuigen.
Gy hebt my eerst gewont met liefde-smart;
Ik offere U op 't outer van myn hart
De dankbaerheit, en wyk geen hemellingen.
De Liefde kan door alle starren dringen.
Geen zonneglans haelt by de heldre klaerheit
Van myn gewisse in deze zekerheit,
Dat al myn schat by Godt is weggeleit.
Om dat ik Hem beminne en 't eeuwigh leven
Heeft Hy my zelf die zekerheit gegeven.
't Is enkele genade, en niets van my,
O neen, myn Lief, want Gy, alleenlyk Gy,
Hebt my den wegh der Waerheit aengewezen,
Door Liefde te bewandlen zonder vreezen.
Uw Liefde heeft myn wedermin gesterkt
En in 't gemoet gevoelbaerlyk gewerkt,
Op dat het zich naer uwen wil moght buigen;
Nu strekt het my voor duizenden getuigen.
Gy hebt my eerst gewont met liefde-smart;
Ik offere U op 't outer van myn hart
De dankbaerheit, en wyk geen hemellingen.
De Liefde kan door alle starren dringen.
Translations
Literature
Sources and parallels
- Destruction of the tower of Babel in: Quid superest [23] (in: Georgette de Montenay/Anna Roemer Visscher, Cent emblemes chrestiens (c. 1615)) [Compare]
- Destruction of Babylon as earthly city in: Babylon Amoris [5] (in: Ludovicus van Leuven, Amoris divini et humani antipathia (1629)) [Compare]
- Remake of image (not mirrored) in: Conscientia testis [52] (in: Otto Vaenius, Amoris divini emblemata (1615)) [Compare]
References, across this site, to this page:
- Babylon Amoris [5] (in: Ludovicus van Leuven, Amoris divini et humani antipathia (1629))
- Quid superest [23] (in: Georgette de Montenay/Anna Roemer Visscher, Cent emblemes chrestiens (c. 1615))
- Conscientia testis [52] (in: Otto Vaenius, Amoris divini emblemata (1615))
Iconclass
The human soul touches her finger with an arrow; behind her worldly love, holding a globe, is standing at the beginning of the road to Babylon while sacred love, holding a crucifix, is standing at the beginning of the steep road to Jerusalem- God's perfections [11A23]
- crucifix ~ personal devotion [11Q651]
- radiance emanating from persons or things [22C31]
- globe [25A13]
- (high) hill [25H113]
- prospect of city, town panorama, silhouette of city [25I12]
- sitting on the ground - AA - female human figure [31AA2351]
- trampling, treading, stamping on someone or something [31A2726]
- the soul during lifetime [31G1]
- heavenly love versus earthly love [33C82]
- on fire, ablaze [41B4]
- archer's weapons: arrow [45C15(ARROW)]
- archer's weapons: bow [45C15(BOW)]
- quiver [45C23]
- carrying something [46C121]
- (personifications and symbolic representations of) Love; 'Amore (secondo Seneca)' (Ripa) (+ clothed with wings) [56F2(+1331)]
- (personifications and symbolic representations of) Love; 'Amore (secondo Seneca)' (Ripa) (+ emblematical representation of concept) [56F2(+4)]
- Conscience; 'Coscienza' (Ripa) (+ emblematical representation of concept) [57A3(+4)]
- names of cities and villages (with NAME) [61E(BABYLON)]
- names of cities and villages (with NAME) [61E(JERUSALEM)]
- proverbs, sayings, etc. (with TEXT) [86(CONSCIENTIA TESTIS)]
- specific aspects of Cupid [92D17]