’Tmoet nu voort [16]
Translations
Onherroepelijk.
|
Irrevocable.
|
Rechtdoor moet je voortgaan, als je de drempel der Liefde betreedt.
Naar zijn doel hoort de pijl na het schot zich te reppen. |
You will enter straightaway, if you touch Amor’s threshold.
Once the arrow has been shot it reaches its own target. |
Men moet het tijdig voorkomen
|
Wie de pijlen van Amor vreest, mag hem geen kans geven;
Wie dat eenmaal gedaan heeft, verjaagt hem niet meer als hij dat wil. |
Literature
Sources and parallels
- Rollenhagen, Nucleus emblematum selectissimorum, no. I, 27
- Bargagli, Dell'imprese, p. 343
References, across this site, to this page:
No references to this emblem or page found.Iconclass
An arrow has left Cupid's bow; it appears that one man is attacking a group of men in front of a house; a woman stands in the open doorway; another woman stands among the men in front of the house (the narrative is unclear; perhaps a man is claiming his beloved but the father refuses to let them marry?)- low hill country [25H114]
- farm or solitary house in landscape [25I3]
- adult man (+ six persons) [31D14(+76)]
- adult woman (+ two persons) [31D15(+72)]
- fighting [33B3]
- open door [41A3211]
- hacking and thrusting weapons: dagger [45C13(DAGGER)]
- hacking and thrusting weapons: sword [45C13(SWORD)]
- helved weapons, polearms (for striking, hacking, thrusting): lance [45C14(LANCE)]
- archer's weapons: arrow [45C15(ARROW)]
- Necessity, Inevitability; 'Necessité' (Ripa) (+ emblematical representation of concept) [51C2(+4)]
- (personifications and symbolic representations of) Love; 'Amore (secondo Seneca)' (Ripa) (+ emblematical representation of concept) [56F2(+4)]
- proverbs, sayings, etc. (with TEXT) [86(IRREVOCABILE)]
- proverbs, sayings, etc. (with TEXT) [86(IL Y FAUT OBVIER DE BONNE HEURE)]
- proverbs, sayings, etc. (with TEXT) [86('T MOET NU VOORT)]
- (story of) Cupid, Amor (Eros) [92D1]
- attributes of Cupid (with NAME) [92D18(BOW)]
- attributes of Cupid (with NAME) [92D18(QUIVER)]
Comments
Dit emblema biedt een van de meest duistere picturae uit de bundel. Het Latijnse motto en het beeld van de afgeschoten pijl zijn ontleend aan een impresa uit Bargagli’s Dell’imprese: op een gegeven woord komt men niet terug: 1
De band tussen het onherroepelijk gegeven woord en de pijl vormt het door Bargagli aangehaalde vers van Horatius: ’Et semel
emissum, volat irrevocabile verbum’ (En eenmaal uitgesproken, vliegt het woord onherroepelijk heen).2
Maar wat speelt zich op de achtergrond af? Voor het huis van een toekijkende geliefde is een soort straatgevecht aan de gang. De betekenis lijkt duidelijk: wie
eenmaal met minnen is begonnen, moet ermee doorgaan, ook in gevaarlijke situaties. Deze liefdeswet vormt ook de stof van de
bijschriften. Een vergelijkbare plaat treft men aan bij Rollenhage. Onder het spreekwoordelijke motto ’Ubi Helena ibi Troja’ (Waar vrouwen
zijn, is er strijd) waarschuwt het embleem tegen de vechtlust van jaloerse mannen.3
Hier ook kijkt een geliefde toe en grijpt een gevecht plaats waarbij meerdere personen worden afgebeeld (zie achtergrond).
Wat in onze bundel concreet wordt voorgesteld, is vooralsnog niet te achterhalen. Het is niet onmogelijk dat het om de uitbeelding
gaat van een novellistische stof en dan meer in het bijzonder een ’modern’ verhaal, dat zich, gezien de kledij der personages,
ook niet in de Oudheid afspeelt. Sommige onderdelen van de scène zijn inderdaad intrigerend. Wie is de vrouw op de stoep?
Wie is het meisje voor het huis? Op wat wijzen de mantels of doeken van de centrale figuur? Een vermomming? Uiteindelijk valt
het tafereel zelfs niet gewoon te beschrijven: gaat het om de belaging van één man of om een gevecht tussen twee groepen?
In de Straatsburgse imitatie, die de significante achtergronden getrouw overneemt, is de scène herleid tot een tweegevecht
in de aanwezigheid van een vanaf haar drempel toekijkende
dame. Dat kan er zowel op wijzen dat de bewerker de scène in haar essentie heeft begrepen of niet heeft verstaan. Deze laatste
mogelijkheid mag dan voor de 20e-eeuwse onderzoeker een troost zijn: 4