|
|
Informatie voor docenten
Inhoud en doel van deze site
Met lees- en kijkopdrachten worden leerlingen op deze site vertrouwd
gemaakt met de belangrijkste
kenmerken van het Nederlandse liefdesembleem uit de Gouden Eeuw. Het doel is
inzicht te krijgen in de Noord-Nederlandse liefdesemblematiek: het ontstaan
daarvan, de verschijningsvormen, de inbedding in de toenmalige samenleving, de
populariteit en beoogde werking.
De bredere historische en culturele aspecten van de Gouden
Eeuw van de Republiek
blijven daarbij grotendeels buiten beschouwing. De context van de
embleembundels komt aan de orde
voor zover deze relevant is voor het aspect van de liefdesemblematiek dat
op dat moment op de site besproken wordt. De zeventiende-eeuwse en Latijnse
teksten zijn herspeld of hertaald, de
interpunctie is gemoderniseerd, en
bij sommige woorden worden woordverklaringen gegeven. Deze site is verbonden
met een
onderzoeksproject dat wordt uitgevoerd aan de
Universiteit Utrecht, het Emblem
Project Utrecht. Doel van dit project is 25
liefdesembleembundels, zowel wereldlijke als
geestelijke, zo te digitaliseren dat onderzoekers maximale doorzoekbaarheid en
bereikbaarheid wordt geboden. In het onderzoekscorpus
zijn zowel Noord-Nederlandse als Zuid-Nederlandse bundels opgenomen. Voor deze
educatieve site wordt vooralsnog de beperking tot Noord-Nederland aangehouden.
Didaktische uitgangspunten
Deze site is zo opgezet dat de leerlingen zelfstandig kunnen werken. Na een
korte introductie van het emblematische genre worden
schermen met informatie steeds afgewisseld met lees- en kijkopdrachten. De 55 schermen zijn genummerd. De
informatie is opgedeeld in zeven clusters: (1) het
liefdesembleem - algemeen; (2) ontstaansgeschiedenis van het liefdesembleem;
(3) verklaringen voor het ontstaan van het liefdesembleem;
(4) huwelijksmoraal; (5) man-vrouwverhoudingen; (6) de markt voor het
liefdesembleem; (7) het spel der liefde.
Onze inschatting is dat leerlingen ongeveer twee lesuren bezig zullen zijn met het lezen van de
schermen en het beantwoorden van de vragen. Bij die twee lesuren is het maken van de
schrijfopdracht niet meegereken.
Nadat alle vragen zijn gemaakt, wordt
aan het eind van de site een totaalscore aan de leerlingen gegeven. Die
totaalscore is niet bedoeld
als cijfer - daarvoor is digitaal toetsen (nog) te weinig betrouwbaar. De
definitieve toetsing vindt plaats middels een schrijfopdracht die met de
eindscore gegeven wordt, en die door de docent
kan worden nagekeken. In die schrijfopdracht wordt gevraagd een nog
onbesproken aspect van het liefdesembleem - de erotische ondertoon -
zelfstandig te bestuderen en analyseren aan de hand van een embleem en een
artikel.
Educational Modelling Language
Deze site is ontwikkeld in EML (Educational Modelling Language), een
'dialect' van het algemenere XML (eXtensible Markup Language). EML
is in ontwikkeling bij de Open Universiteit, en is nog geen wereldwijde
standaard op het gebied van educatieve markeertalen.
Om aansluiting bij het Emblem Project Utrecht te faciliteren (dat geheel in XML
wordt ontwikkeld) is voor de educatieve site
geëxperimenteerd met EML. Aanvullende informatie over de ervaringen met
EML kunnen worden opgevraagd bij de
redactie (zie ook Colofon).
Handleiding bij de navigatie
Alle vragen kunnen eenmalig worden ingevuld,
en aan het eind van de toer op de site volgt een eindscore die aan de
leerlingen wordt doorgegeven. Mochten leerlingen, alvorens een antwoord te
geven, nog
even naar de voorgaande schermen willen kijken, dan kan dat door de 'Back'-knop
van de browser te gebruiken.
Via 'Home' kom je op de startpagina van de site. De vindplaats van de illustraties is te vinden door met de muis op de
afbeeldingen te gaan staan. Deze site komt voort uit het
Emblem Project Utrecht. Daar vindt een leerling
eventueel meer emblemen,
meer literatuur en meer achtergrondinformatie.
Technische benodigdheden
Deze site draait zowel op Apple als Windows-computers, en als browser
kunnen zowel
Netscape als Internet Explorer gebruikt worden (vanaf versie 4.0). Het
mooiste beeld wordt verkregen met
een resolutie van 1024 x 768. Als leerlingen dit zelf wil instellen, kunnen
ze via de 'Start'-knop
linksonder via Settings/Instellingen naar Display/Beeldscherm en
Settings/Instellingen. Daar kan de
resolutie gewijzigd worden en vervolgens bewaard worden door 'OK' aan te
vinken.
Om een eindscore te krijgen, moet het gebruik van tijdelijke (ook wel
'per-session')
cookies zijn ingeschakeld. Cookies kunnen binnen Internet Explorer als volgt
ingeschakeld worden:
onder Windows (Engelse versie):
- Ga onder Tools naar Internet Options
- Kies het tabblad 'Security' en kies 'Custom Level'
- Kies onder 'Cookies' - 'Allow per-session cookies (not stored)' het vakje
'Enable'
op de Mac:
- Kies Wijzig - Voorkeuren
- Kijk onder Bestanden - Cookies
- 'Cookies accepteren: vraag nooit' kiezen (ipv 'accepteer nooit')
|
|
|
|
|